Thema-6: thuis trainen is en blijft populair
Veel consumenten hebben de afgelopen maanden tijdens de lockdown de sportschool en bootcamp groep tijdelijk good bye gezegd. Een verplichte stop. Maar betekende dit ook dat de grote massa elke dag de handdoek en sportfles inruilde voor Netflix en de bank? Gelukkig niet. Uit cijfers van bevriende ondernemers zagen wij de home workout banden, elastieken en springtouwen met 300-500% toenemen. Ook wij met FIT.nl zagen een bijna verdubbeling van de FIT.nl-app gebruik en aanmeldingen voor thuis workouts en schema’s. Kortom: de consument wil tijdelijk wat anders en het overgrote deel wil blijven bewegen. Cijfers over de aantallen zijn onbekend, maar zowel de consument als sportondernemer lijken oplossingsgericht te denken. Creatief ondernemen en een vervangend aanbod is een must. De afgelopen maanden zagen wij veel sportscholen online lessen aanbieden en allemaal leuke creatieve oplossingen om toch waarde te bieden. Fantastisch.
Met in het achterhoofd dat de tweede golf en verdere maatregelen mogelijk weer op tafel komen, is het essentieel om een divers (online) aanbod aan te houden als sportschool en sportondernemer. Een worst case scenario is een herhaling van afgelopen maanden. Dit is het sceptische en realistische perspectief. Maar wat is het positieve dat we hebben geleerd van COVID-19?
Jeroen van der Mark