Bewustwording leefstijl door Coronacrisis (vervolg)
De invloed van corona op leefstijl
Diederik Gommers, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, gaf op 27 maart aan dat gemiddeld tweederde tot tachtig procent van de patiënten met Corona op de intensive care overgewicht heeft. Ook andere landen laten deze trend zien, zoals China (Zorgwijzer, 2020). Hieruit wordt duidelijk dat mensen hun eigen afweersysteem grotendeels zelf in de hand hebben. Zolang we niet over een vaccin beschikken, is het belangrijk om zo gezond mogelijk te leven. Hoe gezonder iemand leeft, hoe groter de kans dat wanneer hij of zij corona krijgt dit beter wordt doorstaan (Arts&Leefstijl, 2020).
Anderzijds heeft Corona ook een invloed op de leefstijl van mensen. De intelligente lockdown eerder dit jaar doorbrak van veel mensen gewoonten omtrent leefstijl, waaronder bewegen. Denk aan het actief pendelen van en naar werk dat wegviel en de tijdelijke sluiting van sportscholen en -verenigingen. De eerste onderzoeken waaruit blijkt dat dit invloed heeft (gehad) op de leefstijl van mensen komen op dit moment binnen.
Bewustwording van gedrag
In allebei de bovenstaande gevallen worden mensen gedwongen om over het eigen gedrag na te denken. Ofwel omdat men reflecteert op eigen gedrag, of omdat het gebruikelijke patroon van mensen wordt doorbroken. Wanneer hier sprake van is, zijn mensen zich bewust van hun eigen gedrag. Bewustwording is de eerste stap in het veranderen van gedrag. Iemand moet zich namelijk eerst bewust zijn van huidig gedrag en gewoonten om zich vervolgens bewust te zijn wat hij/zij zou willen veranderen. Klik hier voor meer informatie.
Wanneer iemand bewust is van zijn of haar eigen gedrag, is de volgende stap om plannen te maken om tot nieuw gedrag en in dit geval een nieuwe leefstijl te komen. Bijvoorbeeld: iemand heeft de opmerking van Diederik Gommers op tv gehoord en is zich daardoor bewust dat het goed zou zijn voor zijn gezondheid wanneer hij wat zou afvallen. Deze persoon bedenkt zich vervolgens hoe hij dit zou kunnen bereiken.
Kans voor fitnessorganisaties
Fitnessorganisaties kunnen goed inspelen op de stap van bewustwording naar het maken van plannen en uitvoeren van nieuw gedrag. Het is dan van belang om zichtbaar te zijn voor de groep mensen die wil werken aan een betere leefstijl. Zorg dat ze jouw fitnessaanbod weten te vinden en bied perspectief hoe jouw aanbod hen kan helpen tot nieuw gedrag. Geef ook aan hoe dit aanbod hen helpt tot het creëren van nieuwe gewoonten, zodat ze het op de lange termijn vol kunnen houden en daadwerkelijk tot die vernieuwde, gezonde leefstijl komen.
Ten slotte kan de fitnessbranche deze bewustwording rondom gezonde leefstijl ook goed gebruiken voor de eigen positionering. Fitnessorganisaties en -professionals zijn bij uitstek bezig met bewegen en een gezonde leefstijl. De toegenomen bewustwording van de relevantie van gezonde leefstijl biedt onderbouwing voor de fitnessbranche.
Kortom, maak gebruik van de bewustwording om de samenleving gezonder te maken en meer te laten bewegen!