Sander Werring: ‘Groei branche zal vooral
buiten muren fitnessclubs plaatsvinden’ (vervolg)
Ik vind dat we in de fitnessbranche de behoefte van de consument centraal moeten stellen en niet de fitnessclub. Dus de vraag van de consument is leidend, niet het aanbod en de locatie van een fitnesscentrum. Mensen kiezen steeds vaker voor allerlei sport- en beweegvormen die ze bijvoorbeeld thuis, in het park of in de bossen kunnen uitvoeren. Georganiseerd of ongeorganiseerd. Met een fysieke coach, een digitale coach of een combinatie van beide. Dan zijn ze ook bezig met hun leefstijl, maar niet in een fitnessclub. Daar ligt volgens mij een enorme kans voor fitnessclubs, fitnessprofessionals en personal trainers. Zij hebben de kennis om mensen op het gebied van bewegen en sporten te begeleiden naar een vitaler en gezonder leven. Die kennis kunnen ze ook buiten de muren van een club inzetten. Doe dat dan ook, is mijn advies.
Als we dat als branche niet zelf gaan doen, zullen anderen die rol overnemen. Ik zie steeds meer partijen van buitenaf in onze branche. Partijen die flexibeler en kostenefficiënter kunnen werken dan een gemiddelde fitnessclub dat kan of doet. We moeten oppassen dat die partijen niet het deel ‘bewegen buiten de club’ als onderdeel van een gezonde leefstijl gaan overnemen, maar integraal onderdeel worden van de fitnessbranche. Er zijn trainers die op Instagram filmpjes plaatsen over oefeningen en programma’s aanbieden, en die meer volgers hebben dan een gemiddelde fitnessclub leden heeft. Kortom: de groei van de branche zal vooral buiten de muren van de clubs gaan plaatsvinden. Dat is een kans, maar ook een bedreiging voor fitnessclubs.’
Sander Werring is Managing Director Polar Benelux