The Future of Fitness: marketing!

 

Voordat we vooruit kijken, laten we eerst even terugkijken. Want als je naar marketing van de afgelopen 10 jaar kijkt, dan kijk je naar een ware aardverschuiving.

Terugblik: Marketing in de jaren 10
10 Jaar geleden zaten we in Nederland nog massaal op Hyves, slechts een beperkt deel van de bevolking had een smartphone. Websites waren nog vooral informatiefolders voor gebruik op PC’s en laptops, online adverteren deed je alleen op Startpagina’s en in wat toen nog Google Adwords heette en met van die irritante knipperende banners. We maakten onze eerste succesvolle advertentie op het al genoemde Hyves, email vierde nog hoogtij en Whatsapp deed er nog niet echt toe omdat het pas net was gelanceerd.

Hoe anders was het de afgelopen 3 jaar?!
Focus op mobiele versies van websites, ‘iedereen’ is mobiel online dus focus op mobile website first, de steeds voller wordende Facebook en Instagram advertenties, de verdere specificatie in die advertenties, nauwelijks nog aandacht voor gratis posts omdat het organische bereik daar steeds lager wordt, de eerste stappen op het gebied van automation, en ga zo maar door.

Toekomst: Marketing in de jaren 20
Laat ik het meteen nuanceren: dit gaat niet over de hele jaren 20, maar alleen over 2020, 2021 en misschien 2022. Simpelweg omdat er op geen enkele manier iets over langere periode te voorspellen is. Ja er zijn ideeën, ja er zijn kansrijke technologieën, maar die technologie én de consument veranderen razendsnel. Zo snel dat de verwachte ’next big thing’ opeens rechts wordt ingehaald door een andere technologie. Zo wordt virtual reality al 3 jaar een grote toekomst voorspeld. Het zou kunnen, maar wie weet slaat het nooit massaal aan.

+ lees verder

27

share