Retentie: ‘In de supermarkt maakt de medewerker het verschil’ (vervolg)


Guido van Dijck komt uit een ondernemersfamilie in de supermarktbranche. Hij weet waar klanten waarde aan hechten. “Klanten willen gemak en een goed aanbod, en waarderen acties en vriendelijk personeel. Ik heb een grote eigen parkeerplaats voor mijn winkel en ik zorg ervoor dat die altijd schoon is en dat er geen auto’s van niet-klanten staan. De winkel moet schoon en overzichtelijk zijn. We zetten regelmatig spaaracties uit en dat is nog altijd succesvol. Sparen voor iets werkt nog steeds. We merken dat klanten het leuk vinden dat ze bij ‘hun’ supermarkt iets kunnen sparen of winnen. Dat varieert van armbandjes tot levensmiddelenpakketten.”

 

Kennis van zaken speelt volgens hem ook een belangrijke rol. “Ik wil als ondernemer op de hoogte zijn van de laatste trends en daar iets van kunnen vinden. Als klanten vragen of opmerkingen hebben over iets wat ze gezien, gehoord of gelezen hebben, moeten wij daar antwoord op kunnen geven. Onze medewerkers worden getraind om te herkennen of een klant een vraag heeft. ‘Meelopen’ is van essentieel belang. Als een klant vraagt waar het zout staat, moet hij niet als antwoord krijgen: naast de suiker. Nee, meelopen en aanwijzen. Klanten helpen en vragen of je ze verder nog van dienst kunt zijn.”

 

Guido van Dijck ziet veel parallellen tussen een supermarkt en fitnessclub. “Levensmiddelen of fitnessapparatuur kan iedere ondernemer kopen. Iedere supermarktondernemer kan bijvoorbeeld Calvé pindakaas in zijn assortiment opnemen, iedere fitnessondernemer kan loopbanden, spinningbikes, halterstangen en lessen aanbieden. Daarin is het moeilijk om je te onderscheiden. Dat kan wél met je positionering en met de mensen die bij je werken. Ook in onze branche heb je aanbieders die zich vooral op prijs positioneren. Ik wil het verschil maken in hoe wij mensen begeleiden bij waarvoor ze naar ons komen. Ik verwacht dat dit voor een fitnessclub ook geldt.”

 

Als PLUS supermarktondernemer promoot Guido van Dijck gezonde voeding en een gezonde leefstijl. “Dat doen fitnessclubs ook. Daarom is het vreemd dat ik bijvoorbeeld amper of geen zakelijke contacten heb met fitnessondernemers in mijn regio. Ik denk dat we elkaar op het gebied van gezonde voeding kunnen versterken. Daar liggen kansen.”

 

 

share