NL Actief is de grootste fitnessketen
binnen de branche ….nog wel (vervolg)
Het zal geen ondernemer ontgaan zijn dat Fitnessketen Basic-Fit onlangs Fitland heeft overgenomen. Het is de volgende strategische stap van Basic-Fit om haar marktaandeel te vergroten. Ook andere grote ketens zetten in op meer locaties en een groter bereik. Dat doen ze uiteraard niet zomaar. Hoe meer clubs je hebt, des te meer invloed en impact je hebt. Daarmee ben je ook een aantrekkelijke partij op macro-, meso- en microniveau voor stakeholders op maatschappelijk, politiek en economisch gebied. Ze komen steeds meer in positie om hun belang beter te behartigen en meer communicatie- en marketingkracht te ontwikkelen. Strategisch en operationeel logisch en begrijpelijk.
De grootste ‘keten’ in de branche is - zo beschouwd - NL Actief, met zo’n 1000 locaties. Nog wel, zeg ik erbij. Want de grote ketens groeien snel en zullen een steeds groter marktaandeel verwerven. Dat is een logische ontwikkeling, die niet te stoppen is.
Zo is het ook logisch dat NL Actief als branchevereniging dé belangenbehartiger voor de fitnessbranche is en opkomt voor de belangen van alle aangesloten leden. Voor overheid, zorg, onderwijs, wetenschap, profit en non-profit organisaties op landelijk niveau is NL Actief de gesprekspartner. Nog wel…want waarom zouden partijen niet met een landelijke keten in gesprek gaan? Zij zijn tenslotte flexibel en slagvaardig, omdat ze functioneel krachtige collectieven zijn en niet als los zand aan elkaar hangen.
Als branchevereniging willen we op bepaalde gebieden denken en handelen als een grote keten, door de kracht van het collectief optimaal te benutten. In de praktijk denken en handelen helaas nog veel van onze leden als individu en niet vanuit de gedachte en kansen van een sterk collectief. Ik blijf benadrukken dat we als branche veel mogelijkheden hebben om voor bijna alle ondernemers een gunstig(er) ondernemersklimaat te creëren en meer mensen te inspireren gebruik te gaan maken van onze kennis en diensten op gebied van sport, gezondheid en vitaliteit. Er zal echter wel meer samenwerking binnen ons collectief moeten komen, om de ‘wedstrijd’ met de ketens niet te verliezen.
Met onze kennispartners is het gelukt om een sterk consortium te creëren, waarin concullega’s bereid zijn om samen te werken in het belang van de branche. Als onze leden met dezelfde instelling deze oproep oppakken, kunnen wij tegenwicht bieden aan de grote ketens én samen met de grote ketens doorgroeien naar de 5 miljoen fitnessdeelnemers.
Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief
Reageren? r.wouters@nlactief.nl