Retentie: op reis met de klant (vervolg)


Daarmee haakt Jan Middelkamp aan op de ontwikkeling dat de hedendaagse sporter zichzelf centraal stelt en niet meer de plek waar hij wil sporten en aan zijn leefstijl wil werken. De sporter is online georiënteerd, shopt en hopt, sport (korte tijd) bij verschillende aanbieders, laat zich informeren door verschillende apps, heeft een online personal coach die hem of haar 24/7 begeleidt en is continu op zoek naar organisaties die van betekenis voor hem of haar zijn en waarde toevoegen.

 

De reis van de klant volgen, is niet alleen een uitdaging voor ondernemende sportaanbieders. Ook het georganiseerde verenigingsleven staat voor de uitdaging om mee op reis te gaan met de leden. Dat geldt ook voor gemeenten. Hun sport- & beweegbeleid zou ook moeten meebewegen met het veranderende gedrag van inwoners. NL Actief is onlangs benaderd door een gemeente die een leefstijl aggregator voor haar inwoners wil gaan realiseren. Deze gemeente wil alle aanbieders van leefstijl online in een zoekfunctie gaan koppelen aan de leefstijlwensen van inwoners. Wat bijvoorbeeld Trivago voor de hotelbranche is, Uber voor taxi’s, en vliegreizen.nl voor vliegreizen, wil deze gemeente worden voor haar inwoners. Zij kunnen aan de hand van diverse paramaters hun wensen en mogelijkheden invullen en vervolgens komt er een aanbod op maat uit. De gemeente kan op deze wijze beter het aanbod van aanbieders én de wensen van inwoners op het gebied van leefstijl (sporten, bewegen, slaap, voeding, enz) volgen. Data die heel interessant zijn. De gemeente ziet haar inwoners dan ook niet als klanten, maar als vrienden of fans. Ze bouwt geen klantenbestand op, maar een fanbase.

 

 

share