Wij zijn de Netflix van de sport

 

Ik ben van de generatie die vroeger op tv slechts naar een handvol zenders kon kijken. Een paar Nederlandse zenders, een Duits programma en een Belgisch kanaal. Dat was het. De omroepen bepaalden wanneer ik iets kon zien, als jonge kijker had ik slechts de keuze om de knop van de tv aan of uit te zetten. In die tijdgeest groeide ik ook op in het verenigingsleven. De sportclub bepaalde wanneer de trainingen waren en hoe laat de wedstrijd werd gespeeld. Als jonge sporter had ik slechts de keuze om lid te worden of niet.

 

Als ik nu naar mijn kinderen kijk, dan hebben zij de regie overgenomen van de omroepen. Zij laten zich niet meer leiden door de ‘conventionele programmering’, maar kijken wat, waar en wanneer het hen uitkomt. Netflix is bijzonder populair in huize Wouters. En ik kijk vrolijk mee op mijn iPad. Een televisie hebben we eigenlijk niet meer nodig, een programmagids ook niet. Sporten doen we steeds meer op dezelfde wijze: niet de aanbieder bepaalt, maar wij als consument. Niet voor niets daalt het aantal leden van de georganiseerde sport al jaren en groeit de fitnessbranche nog altijd, met de kanttekening dat we ‘pas’ zo’n 17% van de Nederlanders in beweging krijgen.

 

De wijze waarop we tv-kijken en sporten past bij de verdergaande individualisering waarin mensen zelf willen bepalen wanneer, met wie en hoe. En dat 24 uur per dag, dichtbij huis. De fitnessbranche is dan ook de Netflix van de sport. Het aanbod van Netflix wordt steeds uitgebreider, dat geldt ook voor onze branche. Steeds meer nieuwe formules, trends, niches, concepten en verdienmodellen. Daarmee sluiten we naadloos op de tijdgeest aan, waarin de macht bij de consument ligt.

 

Die ontwikkeling zal alleen nog maar sterker worden. Netflix adviseert me nu al om bepaalde films en series te volgen, op basis van mijn kijkgedrag. Dat gaat in onze branche ook gebeuren. Gepersonaliseerd voeding- en beweegadvies op basis van mijn leefstijl en wellicht mijn DNA zal gemeengoed worden. Daarmee wordt de kans vergroot dat we trainingsdoelen daadwerkelijk halen. Dat zal zorgen voor meer plezier in sporten, minder uitval, meer gezondheid en meer mensen die gaan bewegen en worden begeleid door fitnessprofessionals. Want ook daarin worden we een Netflix: consumenten kunnen begeleiding en advies krijgen wanneer zij dat willen. Namelijk 24/7.

 

Ronald Wouters

Directie NL Actief

 


Reageren? r.wouters@nlactief.nl

 

 

 

4

share