‘Een goede gezondheid als streven zegt vrij weinig en zorgt niet voor langdurige motivatie’
Wat kunnen clubeigenaren en fitnessprofessionals doen om uitval van leden, het zogeheten retentieprobleem, in de fitness te verminderen? Een belangrijk onderdeel van goede begeleiding is coaching gedurende alle fases van gedragsverandering. Probeer de fitnessconsument te begrijpen: wat motiveert hem of haar om te gaan fitnessen? Maar ook, wat belemmert juist om te gaan trainen? Hoe houdt die persoon de motivatie vast, hoe kunnen belemmeringen overwonnen worden? En tenslotte: wat heeft de klant van zijn of haar fitnesstrainer nodig?
Om de klant zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, is het belangrijk om te weten wat hij of zij écht wil bereiken met meer beweging. Dit kun je achterhalen door de klant te laten beschrijven wat hij/zij meer kan als het doel bereikt is, of juist waar de klant geen last meer van zal hebben. Het visualiseren van het einddoel zorgt voor houvast voor de klant en geeft de professional (meer) richting.
Bron: Alles voor Sport/Kenniscentrum Sport
12
share