Vijf tips van ClubJoy voor klantenbehoud



#1 Houd presentie bij

Het lijkt bijna een ouderwetse schoolregel. Houd een presentielijst bij aan het begin iedere les. Het levert twee directe voordelen op. Het eerste pluspunt is dat trainers de namen leren van de deelnemers. Het tweede voordeel is dat deelname aan de les hierdoor exclusiever gaat aanvoelen.

 

#2 Heet iedereen persoonlijk welkom voor de les
en neem individueel afscheid na de les.

Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de les bij de deur staat om elke deelnemer kort, maar persoonlijk te begroeten. Aan het einde van de les doe je hetzelfde. Het biedt jouw deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen en het geeft jou de kans om deelnemers nog tips te geven.

 

#3 Always a big smile gives your client a huge smile!

De basisvoorwaarde om werkzaam te kunnen zijn in onze branche is dat je zeer positief bent ingesteld en dat je uiterst klantgericht bent. De gouden regel is ‘keep on smiling’. Een lach van jou zorgt voor een lach bij jouw klant. Die heeft daardoor meteen een positieve associatie bij jou. Ook al komen er klachten, beantwoord deze altijd met een glimlach, waarbij je op zoek gaat naar de oplossing voor de klacht.

 

#4 Een klacht gericht aan jou is een kans om te groeien

Een klacht voelt vaak als vervelend en negatief, zeker als die rechtstreeks aan jou is gericht. Of het nu gaat om te harde muziek, te complexe oefenstof, te weinig aandacht voor het individu, een klacht over andere deelnemers, het maakt niet uit. Zie een klacht als een kans om te werken aan jouw relatie met de klant. Het feit dat de klant zijn/haar klacht überhaupt komt melden, maakt dat er ruimte wordt gevoeld om de melding te doen. Een gerichte oplossing voor deze klacht zal alleen maar bijdragen aan de betrokkenheid van de klant. Een tip voor de ontvangst van deze klacht: keep on smiling! Neem elke klacht serieus en voel je niet aangevallen. Nogmaals, een klacht is een kans!

 

#5 Een goede voorbereiding is het halve werk

Bij ClubJoy maken we gestandaardiseerde work-outs. Een gestandaardiseerde work-out biedt jou als sportclubeigenaar of sportinstructeur de ruimte om sneller verdieping te zoeken als het aankomt op techniek, intensiteit en de relatie met de klant. Zorg echter wel voor een perfecte voorbereiding. Jij bent een professional. Op het moment dat jij optimaal bent voorbereid, ervaar je meer ruimte om aandacht te geven aan het individu. De oefenstof er doorheen draaien, is geen hoofddoel. Het is een middel om optimaal te kunnen investeren in jouw relatie met de klant. Of dat nu gaat om individuele correcties, een compliment, een knipoog of een goede grap. De relatie met het individu - ook al is het in een groep - staat centraal!

 

Contact met ClubJoy?
Stuur een e-mailbericht naar info@clubjoy.nl

 



 

share