DNA-test als retentiemarketing?
Een DNA-test werd lange tijd vooral geassocieerd met moordzaken, een vaderschapstest of onderzoek naar erfelijkheid bij ziektes. Inmiddels is er een nieuwe DNA-industrie ontstaan om de beste leefstijl te kunnen bepalen. Want we hebben geleerd dat wat goed is voor de één, wel eens nadelig kan zijn voor de ander. Met een DNA-test is het mogelijk om gerichter te kunnen aangeven wat je moet doen om gezond te leven, passend bij jouw genetisch model.
Er zijn steeds meer instanties en bedrijven die zich met DNA-testen op de commerciële fitnessmarkt hebben gestort. Als fitnessconsument kun je zo meer inzicht krijgen over je stofwisseling, je ideale eetgewoonte, welke sporten het beste bij je passen, hoe je het beste kunt omgaan met voedingsstoffen. Maar je kunt ook meer inzicht krijgen in jouw erfelijke achtergrond en het risico op het krijgen van aandoeningen en ziekten zoals diabetes, hoge bloeddruk, cholesterol en botontkalking.
De DNA-testen worden steeds vaker online aangeboden. Het is de vraag hoe de fitnessindustrie hierop gaat reageren. Wordt de DNA-test een nieuw verdienmodel en ingezet als marketinginstrument om nieuwe leden te werven en te behouden? Of wachten we af totdat de eerste fitnessconsumenten met de uitslag van hun test in de hand bij de balie staan en vragen om een leefstijlprogramma op maat?